awak, da lama kita tidak bersua muka. lama kita mendiamkan diri, setelah berhempas pulas saya minta maaf. dan lama jua kita tidak bertanya khabar. awak, da lama juga saya tidak ambil tahu hal perihal awak, sebab awak sibuk. saya pun, sibuk ambil tahu hal awak. iya, dekat separuh tahun, selepas kita tidur sebelah menyebelah. awak, saya rindu awak? saya cuba rindu awak lagi. entah saya tidak rasa relevant lagi untuk rindu awak.awak pernah dengar bila satu masa, kita berada terlalu lama dalam situasi, dan situasi itu tidak pernah menyebelahkan awak, dan, saya berada dalam situasi itu.
paling akhir awak telefon saya, awak tanya khabar saya. entah kenapa? saya rasa awak rindu saya. tapi, entah. saya rasa, once broken consider forever sold.
saya rindu gelak tawa awak, masa kita tidur sebelah menyebelah. macam macam cerita awak, yang awak cerita kat saya. saya mengangguk, sebab saya tahu, awak kawan baik saya. tai, entahlah, makin masa berlalu, saya tahu. ada masanya, saya sendiri berfikir jauh, dari jauh dan dalam darimana awak sendiri tidak akan tahu betapa jauh saya fikir. dan hari ini, malam ini. saya berhenti berfikir.
saya rindu. saya rindu semua itu.
cubalah.
azizul, cubalah jadi orang. jadi orang yang lain betul dan bendul dalam berfikir. awak bukannya budak budak main lari lari dari masalah, awak bukan lagi macam dulu.
cara awak fikir dah lain, saya sendiri perasan. awak macam sensitif sangat sejak kebelakangan.
azizul,
hidup dekat luar sana, bukannya senang. bukannya boleh ambil pemadam, liquid paper, correction tape, padam semua masalah awak, hitam awak, salah awak. pensel itu ada, awak terus terus digunakan untuk menulis. dan, awak sudah tidak boleh, lari dari garisan awak. garisan itu masih lagi panjang, awak kena pandai aturkan, biarlah bengkang-bengkok kadang-kadang, tapi, usai itu semua, awak tetap jadi manusia.
awak kena ingat, bukan semua pujangga boleh tulis tanpa sebarang kesilapan. mana ada punjagga sempurna macam itu. kalau ada, itu bukan pujangga namanya.
cuba azizul. cuba jadi manusia yang ada ras serta rasional. masa tak banyak, banyak yang ditempuh, banyak yang akan menempuh. awak kena bersedia. bukan senang nak jadi orang, bukan senang nak jadi pujangga.
awak kena tahu, hidup ada carca marba. ada macam macam. awak jumpa baru sekerat orang, awak belum nampak orang gila nanar, kat luar sana.
sekarang ini, awak kena ingat. dunia terbalik sekalipun, awak seorang.
awak seorang sahaja yang berdiri. kaki awak ada dua, bukan macam dulu, kalau dulu lain cerita. awak pilih kaki siapa awak hendak berdiri. sekarang, kaki awak. kaki awak seorang.
cubalah azizul. cuba jadi azizul.
i stood still today, and try to avoid to reminisce. its no good.
far from any of my understanding, there is a gap. a gap that set us milestone away. far away from any distance. that require thinking beyond metaphysical to comprehend.
you see, not everyone is perfect. far from perfect, and beyond that, we human always struggling and engrossing to be perfect one. u know, it wont happened.
i engraved all the memories scattering all around. and now and forever, im not gonna look back. life had just begun. trust me, worst yet to come.
selamat berjaya semua.
saya rindu awak bengkak bengkak. harharharhar
No comments:
Post a Comment